Vill du lära dig några expertråd om hur du kan komma igång med T-shirtdesign eller hur du kan förbättra dina färdigheter? Här följer 10 tips.
Utformning av en T-shirt
T-shirtdesign är ett mycket populärt kreativt uttryckssätt.
Att sätta dina teckningar på T-shirts, oavsett om du är illustratör, grafisk formgivare eller typograf, kan vara väldigt roligt (och ett fantastiskt sätt att sälja dina mönster på nätet).
Men om du inte är bekant med processen kan det vara skrämmande.
Vi går igenom våra bästa tips för att skapa effektiva skräddarsydda T-shirts, från själva designen till hur det går till att trycka din design på T-shirts.
Om du behöver förslag på hur du kan rita för att skapa din design kan du titta på vår sida Hur man ritar).
10 experttekniker för att skapa bättre T-shirt-designs
01. Tillbringa lite tid med att undersöka din idé.
Skynda dig inte igenom designprocessen. Skissa upp din T-shirt-design, ta en promenad, gör några varianter, ät något, gå igenom brainstormingprocessen och sov på den.
Och upprepa sedan processen. Om designen faller dig in direkt är det utmärkt, men ta dig tid att överväga andra kreativa möjligheter för säkerhets skull.
02. Överväg att trycka din design på en T-shirt.
Alla som har arbetat med både tryck och webb förstår att det finns en betydande skillnad mellan hur en design ser ut på skärmen och hur den ser ut på papper.
Tveka inte att basera din T-shirt-design på en modellbild.
Om det behövs, skriv ut det och sätt det på en riktig t-shirt.
Innan du går vidare bör du se till att du har sett ditt konstverk i full storlek.
03. Även om detaljerna är viktiga är det viktigt att hålla det enkelt.r.
Alla beundrar utmärkta skissfärdigheter och uppmärksamhet på detaljer. Det finns inget bättre än att se ett väl utfört mästerverk på en tröja som man kan undersöka i timmar. Men några av de mest kända T-shirt-designerna är de enklaste – och får fram idén bara genom att vara enkla. Du kan ha svårt att leverera en lyckad design om du befinner dig i centrum.
04. Tänk på din målgrupp.
Tänk på vem som kommer att bära din T-shirt. Ska du designa för män eller kvinnor, barn eller vuxna? Du skapar trots allt en produkt som du vill att människor ska bära.
Försök att skriva ner en skriftlig beskrivning av just den person som du vill locka till din T-shirtdesign, precis som en bra varumärkesdesigner skulle göra – vem de är, vad de tycker om, vilka andra företag de gillar, och gå därifrån.
05. Använd humor med försiktighet
Om du vill skapa en komisk T-shirtdesign, se till att den inte framstår som en billig skämtskjorta till lågpris.
Även när det gäller de mest högljudda och in-your-face-designerna gör de mest framgångsrika T-shirts som använder sig av humor det på ett subtilt och intelligent sätt.
Många humoristiska tröjor blir snabbt gamla, men när de görs rätt och med en originell idé kan humorn få huvuden att vända och generera ett leende.
Brad McGintys design är ofta välbalanserad.
06. Välj lämpliga färger
Överväg att använda kompletterande färger i din design.
Utnyttja T-shirtfärgen väl och experimentera med kompletterande färger. Aktivera globala färger om du använder Adobe Illustrator. Detta kan vara en livräddare och kan spara dig mycket tid. Halftoner kan också användas för att få ut det mesta av de begränsade färger du får använda.
07. Se till att ditt konstverk är ordentligt förberett
Använd Pantonefärger för screentryck; din skrivare kommer att tacka dig.
De kommer också att uppskatta om du ritar ut all text och utökar alla streck som du har.
Det finns en uppsjö av ordentliga handledningar tillgängliga för både Adobe Illustrator och Photoshop, så ta dig tid att bekanta dig med processen och ditt tryck kommer att bli glad att arbeta med dig.
08. Hitta en bra skrivare.
Din design kan vara färdig och helt konstgjord, men din tröja blir bara så snygg som din skrivare kan märka den med ett tryck. Prova ett välrenommerat företag som White Duck i Storbritannien eller Hey Monkey i USA. Du kan också kontakta ditt lokala screentryckeri. Det är dock avgörande att du tar dig tid att undersöka vilken typ av t-shirt du vill trycka på.
Vikt, storlek, etikettalternativ, pris och så vidare har alla en inverkan på slutprodukten.
Det kommer att ta lite tid att lära sig om detta och du kommer att behöva prata med flera företag, men följ en regel: handla med ett företag som vill behandla din tee som en slutprodukt för detaljhandeln och som kommer att hantera din insats med omsorg.
Screentryck är en form av konst.
09. Utbilda dig själv
T-shirtdesign: “Vintage T-shirts” är en bok.
För att ha goda kunskaper om något måste du först undersöka och förstå dess sammanhang.
För att få en grundlig förståelse av något måste man först studera det och förstå dess sammanhang.
T-shirts har uppstått ur varje subkulturell rörelse någonsin, oavsett om det är musik, skateboarding, gatukonst, friidrott eller allmän mainstreamkultur.
Gör lite forskning, lär dig om T-shirts historia och lär dig att njuta av dem. Även om du inte gillar designen kan den ge dig inspiration och insikt om vad folk tycker om att bära. Lisa Kidners Vintage T-shirts är en bra uppslagsbok.
10. Lär dig av trender
Det är bra att låta sig inspireras av aktuella trender, men du bör undvika att kopiera dem om du vill ligga steget före. Chansen är stor att när en viss T-shirt tillverkas har dess skapare redan gått vidare till något nytt.
Håll dig uppdaterad om vad som händer inom mode och andra områden av den moderna kulturen, men försök att skapa din egen väg. Här är en bra video: