Oavsett om man har ett nystartat företag eller ett företag som har hunnit bli något mer väletablerat på marknaden finns det ett faktum: marknadsföring kan man inte skippa i dagens samhälle.
Det är otroligt viktigt att man ser till att göra sitt företag synligt för att nå kunder och för att lägga goda förutsättningar till framtida affärer.
Hur marknadsför jag mitt företag?
Du marknadsför ditt företag på bästa sätt genom att ta olika strategiska beslut kring vart du spenderar din budget. Marknadsföring handlar på ett sätt om att optimera fördelning av resurser till rätt kanaler.
Det finns inget självklart svar på det här frågan för just ditt företag eftersom den bästa marknadsföring beror kontext och omständigheter.
Olika branscher, marknadstrender, årstider och lägen i utvecklingsfasen kan vara saker som också spelar in i vilka strategiska beslut som är bäst för just dig. Oftast är det dock bra att börja sprida ordet i dina närmaste kretsar först och sedan expander via noga valda kanaler online. Börja alltid med så kallad lågt hängande frukt.
Det finns många olika sätt att marknadsföra ett företag idag. Förr fick man hålla sig till tidningar, tv-reklamer och annonser i brevlådan. Idag finns det många fler alternativ som till exempel SEO, influencers och annonser på nätet. För att man ska lyckas med marknadsföringen är det en god idé att se till att man använder sig av flera olika sätt för att nå till olika målgrupper. Det är även viktigt att man ser till att man förstår sin målgrupp.
Därför bör du marknadsföra ditt företag
Du kanske undrar varför du ska lägga pengar på att marknadsföra ditt företag istället för att bara se till att leverera dina produkter och tjänster på ett så bra sätt som möjligt.
Även om du behöver se till att dina varor och tjänster är högkvalitativa spelar det ingen roll alls hur bra de är, om folk inte vet om att dina varor och tjänster existerar.
Du arbetar kontraproduktivt och faktum är att även om dina produkter är de bästa på marknaden kan ett företag som säljer produkter som inte lever upp till samma mått vara mer framgångsrikt för att de satsat på marknadsföring.
Olika typer av marknadsföring
Det kan vara en bra idé att ta en titt på de olika typerna av marknadsföring för att bestämma vilken eller vilja typer av marknadsföring som passar bäst för det företag man har.
Om du till exempel har ett lokalt företag är det mer logiskt för dig att annonsera lokalt istället för att betala för att annonsera i hela Sverige.
En del väljer att annonsera med hjälp av SEO. Detta står för sökmotoroptimering och är ett sätt för företag att göra sig synliga på nätet. Detta är en förutsättning för att du ska dyka upp i olika sökmotorer när potentiella kunder söker efter din tjänst. Först och främst krävs det att du har en egen webbplats.
Du kan starta en webbsida även om du säljer produkter som inte levereras hem, det är nämligen ett bra sätt för dig och ditt företag att visa vilka ni är och leda till kontakter. Du kan låta dina kunder kontakta dig direkt genom webbsidan. Faktum är att de allra flesta av dina potentiella kunder använder sig av internet idag för att hitta de tjänster de behöver.
Testa företagsprofilering
Företagsprofilering är ett sätt att nå ut till dina klienter utan att det kostar allt för mycket. Dessutom tycker alla om att få en present. Som exempel kan du trycka t-shirtar eller varför inte reklampennor som du kan ge ut vid olika tillfällen? Produkter är ett bra sätt att nå ut till en bred bas och genom att ge ut något användbart kommer du se till att produkten används.
Pennor har dessutom en tendens att byta ägare flera gånger under sin livstid. Detta är en typ av marknadsföring som fungerar både lokalt och över hela Sverige. Kunder tycker helt enkelt om att få gratis produkter. Denna typ av marknadsföring kan dessutom leda till word of mouth. Detta innebär att dina nöjda kunder sprider information om dig till andra potentiella kunder. Om du har nöjda kunder kommer de med stor sannolikhet berätta om ditt företag till sina vänner. Detta är otroligt viktig marknadsföring.
Direktreklam kan kännas som en uråldrig metod att göra reklam för sig, även om det har funnits med länge och än i dag är mycket effektivt. Det man bör ha i åtanke är att många idag har “ingen reklam tack” på sina brevlådor vilket leder till att de aldrig får reklamen.
Dessutom är detta inte det mest nödvändiga sättet att göra reklam på vilket gör att beroende på vad för bild du vill ge ut av ditt företag kan detta motverka det. Många företag vill ses som moderna och futuristiska idag och i och med att klimatet tar mer och mer rampljus kan det vara klokt att välja någon av de andra metoder för marknadsföring som finns tillgänglig.
Hur vet man om marknadsföringen har fungerat?
Först och främst märker du detta genom att du har en stadigare inkomst för ditt företag. Om du märker att du har mer kunder och använder dig av olika analytiker program för att se vart trafiken kommer ifrån kan du snabbt se om marknadsföringen har fungerat. Målet med marknadsföring är givetvis att du ska få mer kunder. Det kan vara en bra idé för dig att börja med att sätta upp ett par marknadsmål för dig innan du helhjärtat satsar på marknadsföring.
Genom att analysera trafiken kan du se vad som fungerar och vart din trafik till hemsidan kommer ifrån. Att analysera till exempel om reklampennor och dylikt fungerar kan vara desto svårare. Ett knep är att fråga dina kunder vart de har hört om dig, om du träffar dina kunder i person är detta väldigt lätt att göra. Annars kan du som exempel skicka ut ett mail till dina kunder och erbjuda dem exempelvis en rabattkod på 10 procent när de svarar på dina frågor.
Det är viktigt för ditt företag att du ser till att hitta en typ av marknadsföring som fungerar för dig. Om du känner att det verkar vara väldigt mycket jobb med marknadsföring och mycket att hålla reda på kan du utforska alternativet att kontakta någon som sköter din marknadsföring åt dig.
Detta kan göra att din marknadsföring blir mer effektiv och dessutom kommer du att kunna fokusera på annat istället. Faktum är nämligen att marknadsföring behövs under hela ditt företags karriär. Du kan aldrig sluta med marknadsföring i och med att detta kan leda till att ditt företag syns mindre och du kommer förlora kunder. Om du inte har tid att göra det själv rekommenderas du att kontakta ett företag som gör detta åt dig för bästa resultat för företaget.