“Har du en penna?” En kollega kanske frågar och allt som oftast kan du ur väskans innersta fack gräva fram en gammal kulspetspenna märkt med något i stil med “Karlssons snickeri AB” eller giganten “Volvo”.
Du minns inte hur du fick den, men den är bra att ha. Den pennan är en av de mest klassiska bland profilprodukter. Profilprodukter har många benämningar: presentreklam, promotionprodukter, giveaways, företagsgåva, reklamartikel, ja, listan kan göras ännu längre. Så vad är det nu kort sagt:
Profilprodukter gåvor som en verksamhet skänker bort i marknadsföringssyfte.
Win-win och alla nöjda
Vid vilka tillfällen och till vem ger ett företag bort profilprodukter? Det finns olika anledningar till att verksamheten plockar fram gåvorna. Man kan ge affärspartnern en gåva vid avslutad affär.
Besökande kollegor från utländska dotterbolag kanske får någon typiskt svensk souvenir, men med företagets logga såklart. Motivet till att ett företag vill ge en gåva är inte alltid affärsmässigt.
Det kan vara för att tacka för ett bra samarbete och att det var trevlig att få skapa bekantskap. I en del företag och i vissa kulturer är det en sedvänja. En profilprodukt som gåva är hur som helst i regel en win-win-situation eftersom alla blir nöjda.
Gratis lönar sig
Profilprodukter kan skänkas till idrottsföreningar att bli priser vid tävlingar eller gå som lotterivinster. På mässor tar verkligen företagen tillfället i akt och skänker profilprodukter i massor. Den där stora godisskålen som drar som en magnet.
Där är karameller inslagna i papper med företagets namn som sprids i hela Sverige eftersom karamellen åkt ned i besökarnas fickor. Små lockande munsbitar med smakprover. På mässor kan investeringen löna sig i det långa loppet för alltid är det några potentiella kunder som köper produkten de får gratisprov på.
Är de nöjda kan de i sin tur generera nya kunder utan att företaget behöver lyfta ett finger. Tillfredsställda kunder som gärna sprider och rekommenderar produkten är en kraftfull marknadsföring i sig själv.
Följer trender
Produkterna är diskret märkta med givarens företagslogga. Inget påträngande skrikigt budskap som annan reklam tenderar att ha och inget behöver ges i gengäld. Det var på åttiotalet som profilprodukter ökade markant. Mest var det cigarettändare, isskrapor och nyckelringar som gällde. Den trenden byttes på slutet av åttiotalet ut och mer exklusiva produkter som sidenslipsar och andra dyra accessoarer av hög kvalité tog plats.
Det har gått från lyx till att vara nyttiga, användbara saker. Den traditionella pennan ligger i topp och paraply är också en eftertraktad vara. Kläder är alltid populärt, som kepsar, t-shirts och tröjor. Det är idag inte så dyrt och inte heller några svårigheter att trycka bild och text på i stort sett vad som helst.
Nu kan man få företagets logotyp på tablettaskar, golfbollar och ryggsäckar. Samhällets förändring och teknikens framfart har ändrat på vad som är av nytta. Med profilprodukter som USB-minne, hörlurar eller en powerbank så blir människor ofta nöjda.
Produkterna nu drar åt att vara tillverkade i naturmaterial. Återvunnet och miljövänligt. Människor idag och speciellt den yngre generationen är miljömedvetna och vet vad de vill.
Viktig plats i företagets marknadsföring
Profilprodukter är en viktig del i både marknadsföringen och tar plats. I synnerhet om det är ett vinstdrivande företag som måste nå ut, fånga in kunder, behålla kunder för att sälja produkter eller tjänster.
Marknaden för profilprodukter växer stadigt. Troligen har företagens investering i profilprodukter gått om och är högre än summan de lägger ned på både TV-reklam och reklam i dagspressen.
Själva handlingen, gesten att räcka över en grej, kan skapa lojalitet och stärker bandet till befintlig kund. Företaget kan ge sin anställda gåvor som uppmuntran. Det finns åtminstone fyra fördelar för ett företag när de anställda får gåvor:
- Det stärker motivationen hos de anställda.
- Kan uppmuntra och ses som ett tack när det är en stressig period på arbetet. Produktiviteten sjunker inte om de som arbetar känner sig sedda och belönade.
- Arbetsmiljön blir mer positiv om anställda får gåvor. Människor blir gladare.
- Företaget marknadsförs utanför företagets väggar. Till exempel är kaffemuggar med logga en populär profilprodukt och de hamnar i hemmet eller på andra ställen.
Från nyckelring till teknik
En profilprodukt kan vara alltifrån en penna till en resväska. Kläder är också populärt, såsom kepsar, t-shirts och tröjor. Det är idag inte så dyrt och inte heller några svårigheter att trycka bild och text på i stort sett vad som helst.
Nu kan man få företagets egna tablettaskar, golfbollar och ryggsäckar. Förr var det vanligt med nyckelringar och pennor, men det är aningen förlegat nu. Samhällets förändring och teknikens framfart har ändrat på vad som är av nytta. Numera är det profilprodukter som USB-minne, hörlurar eller en powerbank som är det som gör människor nöjda.
Tänk dock noga igenom, diskutera och analysera vad företaget har för kultur, stil och vad man vill kommunicera. Alla färger och även produkten i sig bör “vara som en” med företaget och tillhörigheten ska synas ordentligt.
Det är viktigt att tänka på att produkten speglar företaget. Vad ger det för bild om företaget skänker bort grejer som har usel kvalité och kanske går sönder samma dag? Effekten man vill uppnå, nämligen en nöjd, lojal kund, kan bli helt omvänd. Kunden som står där med en billig, halvtrasig penna kan rent av känna sig förminskad och kränkt.
Gråzon
Samtidigt är det fara å färde om gåvorna är så dyra och spektakulära att de börjar likna mutor. Det finns ingen skarp gräns för när det är en present och enbart gåva eller en muta. Det är svårt att säga och mest är det under vilka omständigheter gåvan givits.
Värdet spelar förstås en viss roll och om det gjorts upp något kring den. Det finns en gråzon som ingen når eftersom ord står mot ord och det är omöjligt att döma och bli dömd för något som ingen sett.
Om gåvan skänks för att givaren vill att mottagaren ska köpa hans tjänster och ingen annans så har man tagit ett steg för mycket. Lagen är luddigt skriven för oss vanliga dödliga men vi blir säkrare för varje dag. Än så länge kan så gott som alla ta emot gåvor med rent samvete.
Källor
folklorecentrum.se
theodmgroup.com
produktmedia.nu